Mint kiemelték, a siker eléréséhez jelentősen hozzájárult az a rendkívüli és feszített munkatempó, amely során az építkezésen az építők napi szinten az adott technológiai folyamattól függően, 400-500 fővel végezték elhivatott munkájukat.
Rekordmennyiségű földkitermeléssel kezdődtek a munkálatok. Cikkünkben bemutatjuk, mely meghatározó állomásaihoz érkezett már el a projekt a kivitelezés kezdete óta.
A 2020. november 5-i munkaterület átvételét követően 2020. december 10-én bontották el a közel 60 méter magas dél-pesti Vituki toronyházat robbantásos technikával. A sikeres, 3000 töltetes robbantást követően megkezdődtek, majd 2021. júniusában már be is fejeződtek a monolit szerkezetépítési munkálatok. A stadion új megközelítése érdekében egy szakaszon átépítették a H7-es (csepeli) HÉV pályáját is.
A létesítmény mellett azonban számos más projektelem is elkészült a közel 50 fős mérnöki gárdával rendelkező generálkivitelezők irányításával.
Ezek között megvalósultak:
- Árvízvédelmi munkák: az épületet változó, 11-13 méteres mélységű résfalakkal határolták. A 7,5 kilométer hosszú Pest-Középső árvízvédelmi vonal körülbelül 1 kilométeres részét képezi a stadion árvízvédelmi szakasza, valamint helyet kapott három új hajókikötő is.
- Új külső és belső közműhálózat készült. Az ehhez tartozó szennyvíz és csapadékvíz vezetékek körülbelül 5500 folyóméter hosszon készültek el.
- Az épület fűtés-hűtés biztosításához 3 talajszonda mező létesült, melyekhez összeségében 400 fúrást készítettek, egyenként 130 méter mélységben.
- A projekt egyik további jelentős részeként épült egy 40 méter fesztávú új vasúti híd, amely egyben a Stadion új gyalogos főbejárataként fog funkcionálni, illetve egy 14,5 méter fesztávú vasúti híd is (Kvassay aluljáró), amely biztosítani fogja a gépjárműforgalmat a stadion területére. Ehhez szükség volt a HÉV pálya átépítésére, amely 2021. szeptember 1-től már újra használhatóvá vált. Mint kiemelték, a hídfők és a pályalemez építéséhez C55/67-F3 öntömörödő betont használtak, melyet ilyen mennyiségben és minőségben még nem építettek be korábban Magyarországon. Ehhez hozzátartozik a 40 méteres fesztáv is, amely ugyancsak egyedülállónak számít a vasúti hidak tekintetében.
- A tájépítészet során pedig összességében 105 000 négyzetméter térköves burkolat készült el, melyhez nagyságrendileg 1000 kamionnyi fuvarszállítás volt szükséges.
A sikerhez az összetett munkálatok precíz koordinációja is nagyban hozzájárult. A világbajnokság után egy szabadon látogatható sport- és szabadidőparkként működik majd tovább a komplexum! A sportközpont több, mint 35 000 férőhellyel várja majd a sport szerelmeseit a világbajnokságra, majd ezt követően ez a szám 15 000-re csökken – a környező infrastruktúrával együtt.
Kiemelt figyelmet kaptak a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok is. Napjainkban már elengedhetetlen, hogy egy új épület tervezése és kivitelezése a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat is maximálisan figyelembe vegye, így a Nemzeti Atlétikai Központ építői 2024-ben a BREEAM minősítés megszerzését tűzték ki célul.
Ennek érdekében többek között már a létesítmény építése alatt is hatványozottan figyelnek a környezet megóvására: többek között az energiafelhasználásra (az építkezés és a majdani üzemeltetés során is), a későbbi tömegközlekedés optimális kialakítására, a vízhasználatra, az anyaghasználatra, a hulladékkezelésre, valamint az ökológiára és a szennyező anyagok kibocsátásának minimalizálására is.
A teljes cikket a Magyar Építők oldalán olvashatják!