A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze. A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést biztosít majd, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert építőipari vállalat, a Peri zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik.
A németországi központú Peri egy jelentős, nemzetközi építőipari vállalat. A Peri Magyarország közleményében arról számol be, hogy egyedi zsaluzatot fejlesztettek a világ leghosszabb vízi alagútjának kivitelezési munkálataihoz.
A cél az volt, hogy a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek gyártása hatékonyan, és a szigorú biztonsági előírásoknak megfelelően valósulhasson meg.
„Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül” – mondta el Ézsiás Miklós, a cég ügyvezetője.
A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a vállalatcsoport német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavn-i kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik.
A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A kezdeti fázist követően a gyártósorok átállnak a folyamatos sorozatgyártásra. A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik.
Ezt kínálja majd a világ leghosszabb vízi alagútja
Autóval tíz perc, vonattal csupán hét – a jövőben mindössze ennyi időre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk. Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút. 18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.
Forrás: Origo
Fotó/látványterv: Femern A/S