http://www.cembeton.hu

Magyar Cement-, Beton- és Mészipari Szövetség
Hungarian Cement Concrete and Lime Association

Betonépítészet

Légtisztító megoldások betonból
Tartós útburkolat betonból

 

Légtisztító megoldások betonból

Pécs romantikus történelmi belvárosából emelkedik ki a Kálvária domb.

A pécsi Kálváriáról legkorábban 1272-ben tesznek írásos említést, azonban a helyet ekkor még Bertalan-hegy néven tartották számon. Valószínű, hogy a XIII. században itt állt egy kápolna,  melynek helyére épültek a XVIII. században a jezsuiták tíz állomásból álló, Krisztus szenvedését ábrázoló stációi. A dombot 1701-ben fallal vették körül és megépítették a barokk kaput, amely a mai lépcsősor tetején áll. A jezsuita rend széthullása óta a Kálváriát a városi plébánia gondozta.

A Kálvária kápolna 1814-ben épült fel és az hazánk egyik legkorábban épült klasszicista stílusú körtemploma. Az 1800-as években többször  újjáépítették, majd a II. világháborúban és azután súlyosan megrongálódott. Az 1990-ben létrejött Pécsi Kálvária Alapítványnak köszönhetően 1994-re a Kálvária-dombot teljes egészében felújították.

A pécsi Kálváriának egyedülálló érdekessége, hogy itt a stációk sorrendje eltér a megszokott rendtől. Vagyis nem alulról felfelé, átlósan követik egymást a stációk, hanem a domb nyugat felőli részétől haladnak felfelé a kápolnáig, majd onnan keletre lefelé.

A Kálvária-domb egy ideje ismét elhanyagolt állapotban várta sorsát. Egyik tagunk 2011-ben kereste meg az önkormányzatot azzal, hogy saját költségén és beruházásában sétányt és kilátóteraszt alakítana ki a városra csodálatos panorámát nyújtó dombon. 

A munkálatok 2011. év végén kezdődtek el a tereprendezéssel, a kilencvenes évek óta természetvédelmi terület megújításával. A szakemberek a tervezés során a botanikai, környezetvédelmi és építéstechnológiai szempontokat egyaránt figyelembe vették.

A Kálvária-domb helyi védelmet élvező különleges ökoszisztémájának megőrzése volt az elsődleges szempont, de a betonelemekkel a korszerűséget is belecsempészték a környezetbe. A táj és az építészet szerves egysége valósult meg ezzel a projekttel. A betonra kézenfekvősége mellett azért esett a választás, mivel több évtizedig bírja a természet kihívásait, és egyben a védett környezet védelmét is ellátja, mivel kijelöli azt a határt, ahol lehet járni.

A projekt során kialakított minimális épített környezetnél egy új cementtípust alkalmazták a szakemberek. Ennek érdekessége, hogy felülete napsugárzás hatására képes a levegőben található szennyezőanyagok megkötésére. Ezt a környezettudatos technológiát, az országban elsőként, a pécsi Kálvária-dombon alkalmazták.

Az önkormányzat tervei szerint az esténként zárva tartó közpark a jövőben Pécs egyik csendes, zöld, máshol meg nem található növénytársulásokkal rendelkező, rekreációs, pihenési célokat szolgáló területeként funkcionál majd.

Források:

http://varoslako.pecs.hu/cikk/0829/136337/20080716_pecs_varosresz_6.htm
http://www.bama.hu/baranya/kozelet/kalvaria-setany-ajandek-a-varosnak-447442

Lap tetejére

 

Tartós útburkolat betonból

A jó úthálózat - út a fejlődéshez

A jó minőségű és szerkezetű közlekedési hálózat a gazdasági fejlődés meghatározó tényezője. Az EU területén azt várják, hogy 2015-re a személyközlekedés kb. 90 %-a, az áruszállítás mintegy 70 %-a közúton történik. A nehézgépjármű forgalom részaránya növekszik.

Milyen utakon járunk?

A magyar úthálózat minőségi jellemzőit tekintve (áteresztőképesség, teherbírás, közlekedésbiztonság, környezetterhelés) több mint 50 %-ban rossz minőségű, 3-5% balesetveszélyes. Különösen gyorsforgalmi úthálózatunk elmaradott mind a hosszát tekintve (kb. 6 km/1000 km2 ), mind az átlagos autópálya elérési idő tekintetében.

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése

Kormányhatározat értelmében a 2002. végén meglevő 625 km-es gyorsforgalmi hálózatot 2007-re 1045 km-re, 2015-re pedig 2580 km hosszúságúra kell fejleszteni. A mennyiségi növekedés mellett legalább ilyen fontos, milyen szerkezetű és minőségű utak milyen gazdaságossággal épülnek.

Tartós burkolatú autópályákat!

Magyarországon 30 éven keresztül nem épültek beton útburkolatok. Miközben Európában a 90-es évektől kezdve a betonút építés reneszánszát éli, nálunk csak az elmúlt évben készült el az M0 keleti szektorában 12,5 km betonpálya.

Mi indokolja a pályaszerkezetek megváltoztatását?

A korábbi burkolatokat az egyre nagyobb nehézgépjármű forgalom, a növekvő járműsűrűség és a magasabb tengelynyomás fokozottan veszi igénybe, az aszfaltburkolatok elérték teljesítőképességük határát. A klímaváltozás hatásai is az utak állagának gyorsabb romlásában jelentkeznek. A tartós kánikula, a rendkívüli esőzések, áradások jobban veszik igénybe a burkolatot.

Miért válasszunk beton útburkolatot?

A gyorsforgalmi úthálózat számára ez a burkolatfajta a legkedvezőbb megoldás. A beton szilárdságánál, tapadásánál, kopási és alakváltozási ellenállásánál fogva alkalmas burkolat a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a gazdaságosság szempontjából. Világos színe, a zajszintcsökkentés lehetőségei, a kisebb talaj- és vízszennyezési kockázat a betonpálya mellett szólnak.

A betonburkolat gazdaságossága

Korábban a beton hátrányának tekintették a nagyobb létesítési költséget. Az életciklus elemzésen alapuló számítások a betonburkolatot mutatták gazdaságilag kedvezőbbnek:

  • kétszeres élettartam,
  • az első ciklusban (fél élettartam) kieső fenntartási költségek,
  • a megtakarított javítási költségek,
  • a tartósság következtében kevesebb forgalomkorlátozás,
  • a kétfajta burkolat között lecsökkent költségkülönbség miatt.

Mindezek eredményeként a Nemzeti Autópálya Rt. által felkért munkabizottság a 2015-ig megvalósítandó fejlesztéseknél a hézagaiban vasalt betonburkolat alkalmazását ajánlotta.

A beton nemcsak tartós útburkolat!

Kedvező tulajdonságainál fogva repülőtéri pályák és felületek, raktárterek és logisztikai területek, körforgalmak és buszmegállók, mezőgazdasági keréknyom-utaknak és más közlekedési tereknek is kedvező burkolata.

Betonburkolatú körforgalmak külföldön

A körforgalmak sajátos viszonyaira ideális választ jelentő betonburkolat előnyeivel magyarázható, hogy már Ausztriában és Svájcban is száz felett jár a betonburkolatú körforgalmak száma, Németországban pedig már több, mint harminc ilyen beton műtárgyat építettek.

A cementipar a betonburkolatokért

A beton célszerű alkalmazásának elterjesztéséért, így a betonburkolatokért is sokat tesz a cementipar:

  • kifejleszti és gyártja a célnak legmegfelelőbb cementfajtákat;
  • közreműködik a legjobb megoldások kutatásában;
  • a külföldi útépítési tapasztalatok átvétele érdekében rendezvényekre,szakmai látogatásokra utazásokat szervez;
  • segíti a szakirodalom terjesztését ("update" magyar nyelven);
  • hazai szimpóziumot, bemutatót, workshopot rendez;
  • közreműködik a hazai műszaki szabályozás kidolgozásában.

Lap tetejére

CEMKUT Cementipari Kutató-fejlesztő Kft.

Hírek, események