hírlevél | 2020. 11. 19.




A betonutak képesek jelentősen hozzájárulni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez a közúti közlekedésben

A betonutak képesek jelentősen hozzájárulni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez a közúti közlekedésben


Az üzemanyag-fogyasztást nemcsak a jármű műszaki tulajdonságai (motor, típus, aerodinamikai profil, gumik), befolyásolják, hanem az úttest felülete is nagyban hozzájárul ehhez, úgy, mint egyenetlenség, felületi textúra és elhajlás. Míg az egyenetlenség és a textúra ugyanúgy vonatkozik mind az aszfaltra, mind pedig a betonra, az elhajlás esetében ez nem így működik.

Számos kutatás körülbelül 2%-os üzemanyag-megtakarítást jelez a betonon közlekedő teherautóknál az aszfalthoz képest. Ez az elméleti tanulmányokban (MIT) és a terepi teszteken is igazolható. A különbség nagyobb lassabb forgalmi sebességnél és magasabb hőmérséklet esetén. Az autópályák életciklus-elemzésénél, betonutak esetén észrevehetően csökkent az üvegházhatású gázok kibocsátása, illetve az üzemanyag-fogyasztás. Ezen adatok alapján az európai közúti közlekedési hálózatának rugalmas aszfaltról merev betonra váltása 50 év alatt -78 kg CO2/m2 különbséget jelentene a GWP-ben (Globális Felmelegedési Potenciál), ellensúlyozva a saját szén-dioxid-kibocsátást! Figyelembe véve a teljes autópálya-hálózatot és az árufuvarozást Európában, ez kb. 2,5 millió tonna szén-dioxid megtakarításának lehetőségét jelentené. Nem beszélve a csökkentett üzemanyag fogyasztás miatti kisebb szennyezésről és alacsonyabb üzemanyag-költségekről.       

A tanulmányról részletesen itt olvashatnak:

Fotó: Eupave

  Vissza a hírekhez!

Budapest, 2020. november 19.
Amennyiben kollégái és ismerősei szeretnének feliratkozni hírlevelünkre a www.cembeton.hu/hirlevel honlapon keresztül tehetik ezt meg! | Leiratkozás a hírlevélről

©2024 Minden jog fenntartva - CeMBeton