hírlevél | 2020. 01. 21.




Beton – már a körforgalmakban is jól vizsgázott!

Kitűnően szolgál a vecsési betonburkolatú körforgalom, melynek állapotát folyamatosan szemmel tartják.


A körforgalom átadásával egy cikksorozat jelent meg a Beton újságban [1-3], amelyben a tervezéstől a kivitelezésig ismertettük az eseményeket. Az újdonságnak számító beruházást az idén Békéscsabán követte egy újabb, amelyet jövőre tervezünk bemutatni. A sikeres invesztíció még szélesebb körben történő megismertetése elengedhetetlenül fontos, ha azt szeretnénk elérni, hogy a nagy igénybevételű, nem csak egyenes szakaszokból álló úthálózati elemeken is merjék alkalmazni a betont.
 

Mi történt az átadás óta?

Az átadás óta eltelt időszakban mért eredményeket az OKA adatbázisából, illetve saját helyszíni forgalomszámlálási eredmények alapján követtük nyomon. A közutas adatok nem pontosan a körforgalomnál kerültek felvételre, ezért az M0-s körforgalomhoz vezető 46100-as bekötőútjának forgalmi adataira támaszkodtunk a számításoknál. (Lásd táblázatunkat!)

 

 (1. táblázat)

                                                       

A nehézforgalom növekedésének ellenére – amelynek következében a pálya igénybevétele is többszörösére nőtt – nem jelentkeztek szerkezeti problémák. Ez azt is jelenti, hogy a körforgalom és a csatlakozó ágak teherbírási méretezése megfelelő volt. A felületi jellemzők alakulása is az eltervezett módon alakult. A nagymértékű koptató hatás már az átadás után jól kimutatható volt, amelyet azután a pálya felületének szerkezeti felépítése a hámlással és a kopással kombináltan tart megfelelő szinten.

A Google Earth felvételén jól látszik a korábban feltételezett (utólagosan a kép alapján igazoltnak tekinthető) elképzelés a haladó járművek nyomvonaláról. Ez azért volt fontos, mert ezen táblák kopása lesz a mérvadó a kopás értékének meghatározásához. A be nem járt táblarészek szolgálnak referenciapontokként a fagyhámlás mértékének meghatározásához.
 

Kezelői tapasztalat

A Közút érintett főmérnökségének tapasztalata alapján üzemeltetési szempontból a beton burkolatú körforgalom nem igényel jelentősebb ráfordítást. A téli útüzemhez kapcsolódó gyakorlati tapasztalat az, hogy a felülete a téli időszak elején nagyon kedvező, mert nem érzékeny a hajnali lefagyásokra. Ellenben a tél vége felé pont fordított a folyamat, a burkolat felmelegedése lassabb.
 

Nemzetközi tapasztalatok

A betonburkolatú körforgalmak és csomóponti kialakítások egyik hátrányaként említik, hogy a beton kötési ideje (a 28 napos szilárdság) nagymértékben hátrányosan érinti a közlekedőket. Ez egy téves szemlélet, ahogyan a forgalmi adatok éves prognózisában az évekhez való ragaszkodás is. A betonburkolatnál a szilárdsági érték a döntő, nem pedig a beton kora. Ezt az elvet használták ki Svájcban is, amikor azt bizonyították, hogy 2-3 nap alatt is lehet betonból körforgalmat építeni. Nagy kezdeti szilárdságú beton (ügyelve a zsugorodás káros hatásának kompenzálására) ugyanúgy alkalmazható útburkolatként is, nem csupán az előregyártás során. A kétrétegű, mosott felületű betonburkolat ugyanúgy, vagy még jobban megállja a helyét, mint a „hagyományos” fésűs felületképzésű betonburkolat. Természetesen nagyobb technológiai fegyelem kell, de ez elengedhetetlen, ha 20-30 évre építünk meg egy mérnöki létesítményt.
 

Forrás: www.betonujsag.hu

  Vissza a hírekhez!

Budapest, 2020. január 21.
Amennyiben kollégái és ismerősei szeretnének feliratkozni hírlevelünkre a www.cembeton.hu/hirlevel honlapon keresztül tehetik ezt meg! | Leiratkozás a hírlevélről

©2024 Minden jog fenntartva - CeMBeton