Az építőipari szektor számtalan kutatás-fejlesztést végez annak érdekében, hogy növelni tudja a beton környezeti teljesítményét, valamint hogy módot találjon annak újrahasznosítására. Napjaink technológiai fejlesztéseinek köszönhetően egyre közelebb kerülünk a vágyott cél eléréséhez.
A mai korszerű technológiának köszönhetően az épületek akár 60%-kal kevesebb energia felhasználásával is elkészülhetnek, emellett fennállásuk alatt 60%-kal kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, mint a 2 évtizeddel korábban épült társaik.
Éves szinten Európa szerte megközelítőleg 200 millió tonna építési, bontási törmelék keletkezik. A beton - élettartamának végéhez közel – azonban újrahasznosítható, így csökkentve a környezetre gyakorolt hatását.
Egy beton szerkezet fennállása során a benne lévő hidratált cement reakcióba lép a levegőben található széndioxiddal. A termelés során kibocsájtott CO2 egy részét később elnyeli a cement az említett reakció során, melyet sok esetben „széndioxid felvételnek” neveznek.
A széndioxid felvétel általában a felszínen történik. Emiatt, ha egy szerkezet alkalmas dekonstrukcióra, az összezúzott betonnak minél többet kell érintkeznie a levegővel, hogy a széndioxid felvételi folyamat teljességében kihasználható legyen, mielőtt alapozáshoz vagy feltöltéshez használják az anyagot.
Napjaink egyik legnagyobb környezeti aggodalma az épületek energia felhasználása, mely nagyjából az EU CO2 kibocsátásának 35%-ért felel. A beton a szállítási szektor – mely az európai kibocsátás 20%-ért felel - CO2 kibocsátásának csökkentéséhez is hozzájárul, méghozzá költségcsökkentő módon. Kutatások szerint a beton burkolatú utak 6%-kal csökkentik a kamionok üzemanyag fogyasztását a kisebb gördülési ellenállásnak köszönhetően.
Forrás: Cembureau 2050